zondag 3 maart 2019

Zondag 31 maart en maandag 1 april

Helaas, het is al weer de laatste dag van de vakantie. Vanmiddag om 17.15 uur worden we opgehaald en moeten we weer naar Hato.
Gelukkig konden we een late check out boeken, dus dat scheelt. Wij zijn nooit zo goed in zo'n laatste dag maar als we onze kamer langer kunnen houden scheelt dat een hoop.
Omdat we niets meer 'in huis hebben', gaan we lekker ontbijten op het resort. Hebben we toch nog het idee van Pasen, want er zitten kuikenstickertjes op de eitjes geplakt 😄

Na het ontbijt gaan we vrij vroeg naar Zanzibar. Ten eerste willen we zeker weten dat we een plekje in de schaduw hebben en dan gaan we op tijd van het strand af om de spullen te pakken. We willen er nog even van genieten!
Het is een verzameling van zwemmen, lezen, dutten, snorkelen en we nemen lekker nog een late lunch: een hamburger met friet en we doen er een smoothie bij, dan is het nog gezond 😁

Tegen 14.45 uur is het dan toch tijd om van het strand af te gaan en onze zooi in te gaan pakken. We zijn zowaar keurig op tijd gepakt en gezakt. De auto kunnen we gewoon op het resort laten staan, die wordt weer door Noordstar opgehaald. Uiteraard komt de bus een half uur te laat, maar we zijn snel op het vliegveld. Hier gaat alles in een behoorlijk tempo dus we wachten een tijdje, eten wat en gaan dan toch maar naar 'boven'. Daar raken we aan de praat met een stel wat de hele week in hetzelfde gebouwtje als wij heeft gezeten. Dat hebben wij altijd... dat je dan pas aan de praat raakt op de terugweg 😄

Het duurt ook weer langer dan gepland voor er geboard gaat worden maar we vertrekken wel keurig op tijd. En wat nog verrassender is: volgens de papieren zouden we pas om 13.40 uur landen op Schiphol, maar we zijn er al om 12.15.
We krijgen een 100% controle, dus inclusief honden in de slurf, maar toch hadden we het ons strenger voorgesteld. Alhoewel ik die honden ook altijd wel een dingetje vindt; ze zullen maar ineens iets ruiken.
Maar goed, ongeveer een half uurtje later staan we met koffers en al weer buiten te wachten op de bus die ons terug moet brengen naar het hotel en de auto. En de bus komt er gelukkig heel snel aan dus we zitten ook weer snel in onze eigen auto. Het is hier een heel stuk kouder; we hebben genoten van ons weekje in de zon!

Zaterdag 30 maart

Eigenlijk hadden we voor vandaag de Oostkant van het eiland gepland met onder andere de struisvogelfarm maar we zijn nog lui van gisteren en sommigen van ons hebben best last van hun voeten...
Het wordt dus plan B: gewoon nog een keer naar Willemstad.
We lopen nog eens wat rond, kopen uiteraard een lelijk schaaltje en gaan lekker op een terrasje lunchen. Ook koop ik nog 2 jurkjes in een winkel met een naam die echt bij mij past... ahum... Bling, Bling. Lachen, vooral omdat ze maar 8$ zijn. Dat zal nog eens kwaliteit zijn 😉

Half de middag zijn we terug op Chogogo en willen we nog lekker naar het strand. Maar dat ligt stampvol en er is geen plekje in de schaduw te vinden. En schaduw hebben we nu wel nodig. Dus we gaan naar het zwembad op het resort.

Ons afscheidsmaal is wederom op Zanzibar. Wegens verwachte drukte op zaterdag hadden we dat gisteren al gereserveerd. En dat is maar goed ook want het is behoorlijk druk en er worden aan de lopende band mensen weggestuurd.
We eten weer heerlijk en blijven nog wat aan de bar hangen.
Daarna weer ons inmiddels dagelijkse loopje terug naar 'huis'.

Vrijdag 29 maart

Woensdag hadden we een reservering gemaakt om vandaag met een catamaran naar Klein Curaçao te varen. Ook het ophalen zat in de prijs dus geheel volgens afspraak zaten wij om 07.15 uur klaar bij de bushalte bij Chogogo. Uiteraard kwam de bus pas een half uur later. Toch jammer van die wekker om 06.30 uur... We hadden ook het idee dat de bus ons in eerste instantie gewoon vergeten was want we zaten er maar met z'n tweeën in 😂

Maar goed, ook wij zijn nog op tijd voor het safetypraatje vooraf en het is iets na achten als we wegvaren uit de Caracasbaai. Het is erg mooi om hier doorheen te varen; je beleeft het landschap nu weer op een heel andere manier. Het is een goede 2 uur varen naar Klein Curaçao. Het eerste stuk zitten we op het voordek bij die netten op de boot, maar al snel gaan we zo hard dat het water hoog opspat en je het hier niet droog houdt. We gaan dus lekker aan de reling staan in de hoop op dolfijnen. Maar wie ons kent weet: Jurgen en Charlotte en dolfijnen... dat is nog nooit gelukt. En inderdaad ook nu geen dolfijn te zien. Maar wél vliegende vissen en die zijn ook gaaf! En heel snel dus geen foto van te maken natuurlijk 😃

Zodra we voor anker gaan bij Klein Curaçao gaan we allemaal het water in om te snorkelen. Glashelder natuurlijk hier, helaas weinig koraal maar toch veel vissen en.... een ZEESCHILDPAD! Die hadden we ook nog nooit gezien en ondanks dat dit exemplaar niet zo heel groot was, vonden we het supergaaf. We hebben een wegwerp-onderwater-fototoestelletje gekocht, dus we kunnen, op goed geluk, af en toe wat foto's nemen.

Rond 12.30 is de lunch op de boot gereed: een barbecue met verschillende soorten vlees, brood, rijst en salades. Heerlijk want al dat zwemmen en snorkelen maakt hongerig.
Na de lunch gaan we voor een tweede snorkelsessie maar veel te snel naar onze zin is het 14.30 uur en is het tijd om terug te varen naar de Caracasbaai.
Het eerste stuk varen we op het zeil, maar na een uur wordt ook de motor aangezet omdat het niet snel genoeg gaat. En ook nu is het al ruim na 17.00 als we weer aanleggen aan de steiger, verbrand en wel...
Want ondanks het om de 15 minuten insmeren zijn we hier en daar een beetje verbrand, het valt over het algemeen best mee. Wat niet meevalt: mijn voeten zijn MEGA verbrand... daar komt de volgende dag dan ook een beste blaar op.
Terug op de kamer lekker douchen en dik insmeren met aftersun.
Daarna gaan we lekker eten bij Zanzibar.

Donderdag 28 maart

Vandaag is het de hoogste tijd om er eindelijk eens echt op uit te trekken met de auto. We gaan via Willemstad naar Westpunt, en rijden daarheen via... de weg naar Westpunt 😄 Soms is het echt zo simpel.

We stoppen onderweg bij verschillende landhuizen die inmiddels veelal een ander doel hebben. Zo is landhuis Papaja tegenwoordig een opvang voor verslaafden en bij landhuis Daniel drinken we lekker koffie op een mooie veranda in het gezelschap van suikerdiefjes (leuke zwart/witte vogeltjes die blijkbaar suiker jatten).

Daarna komen we toch nog vrij onverwachts bij de afslag naar Shete Boka (op de een of andere manier is de schaal van de kaart nogal bijzonder). We betalen keurig de toegang en gaan de eerste Boka's bekijken.
Boka's zijn een soort kleine inhammen in de rotsachtige noordkust van het eiland waar de zee met vrij veel geweld op de rosten beukt. En via die kleine inhammen spettert en spuit het water hoog op. Indrukwekkend om te zien en we houden allebei erg van dit soort kustlandschappen dus hier kunnen we wel een tijdje blijven kijken. Voor sommige boka's moet je een stukje lopen, andere zijn met de auto bereikbaar. De mooiste is toch wel Boka Pistol, hier spuit het water door een gat weer omhoog. En het geeft inderdaad een behoorlijke knal waar deze Boka z'n naam aan te danken heeft.

Dan is het niet meer ver naar Westpunt en rijden we door naar Grote Knip en Kleine Knip. Allebei zeer mooie stranden maar we willen ook iets eten en dan graag wat anders dan een frikandel. Dus we rijden door naar Cas Abou en installeren ons daar onder een palmboom op het strand. Life's good!

We blijven een tijdje op het strand, beetje snorkelen en zwemmen, en na een uur of 2 gaan we weer verder richting Willywood (Sint Willibrordus) waar we stoppen bij waar de flamingo's eigenlijk zouden moeten zijn. Geheel in stijl met hoe het bij ons altijd gaat, zijn er maar weer 3. Maar die gaan dus mooi op de foto!

Terug in het appartement hebben we geen zin om te gaan uit eten dus we bakken een ei en eten dat lekker met het tijgerbrood van de Appie 😄

Woensdag 27 maart

Vandaag krijgen we dan eindelijk de auto. Note to self: volgende  keer een auto huren vanaf dag 1. Wij zijn er niet zo goed in om geen eigen vervoer te hebben😄
Om 10.00 uur worden we opgehaald door iemand van Noordstar, waar we de auto (via het reisbureau) gehuurd hebben. Dus zitten we keurig op tijd bij de receptie. Sterker nog: we hebben om 09.00 uur nog gebeld om de afspraak te bevestigen. Afijn, om 10.30 komt de mevrouw van Noordstar ons dan eindelijk ophalen. Dan blijkt dat we nog een ander stel bij Papagayo moeten ophalen, maar dan zijn we toch echt op weg. Om 11.00 uur zijn we bij het verhuurbedrijf waar we al snel een Toyota Yaris krijgen. Prima, tot Jurgen ziet dat er een deuk in de velg zit die in de band duwt. Daar willen we niet mee gaan rijden.
Geen probleem, want zoals de mevrouw zegt: de bandenman zit aan de overkant, hij wisselt de band wel even om met het reservewiel. Dat wil hij ook wel, maar hij besluit ter plekke om de velg te maken.... Fijn, weer een uur verder. Ach we zijn hier in de Cariben dus het gaat ook allemaal op een rustig tempo 😉

Om 12.15 kunnen we dan toch eindelijk op weg dus we gaan naar Punda en Otrobanda, AKA Willemstad. We vinden vrij snel een parkeerplaats en het duurt niet lang voor we de overbekende Handelskade zien met de gekleurde huizen. Erg leuk om dit in het echt te zien. Het is op de een of andere manier heel herkenbaar.
Ook erg leuk: de 'Pontjesbrug' die Punda en Otrobanda met elkaar verbindt, maar voor elke scheet dicht (of open gaat) en dus iedereen moet rennen. Prachtig!
We gaan de brug over en lopen door het fort naar de Megapier (het cruiseschip wat er ligt is inderdaad groot) en drinken koffie bij het DE cafe waar we ook een paar kaartjes schrijven. Wij zijn vast eerder terug maar het gaat om het idee.

Eigenlijk hadden we nog wel naar een mooi strand gewild maar die zijn allemaal nog wel een eindje rijden en het is al bijna 4 uur dus we besluiten terug te rijden naar Chogogo en nog even naar Zanzibar. Dan gaan we morgen die mooie stranden bekijken. Als avondeten nemen we een pizza mee die we 'thuis' op ons balkon opeten.

Dinsdag 26 maart

Morgen krijgen we de auto dus ook vandaag doen we bijzonder weinig.
Voor het ontbijt eerst langs de AH en de broodjes eten we lekker op ons balkon. Wel op z'n kop leggen, anders waait het beleg er af 😂

De rest van de dag brengen we door op het strand van Zanzibar: lezen, snorkelen, stiekem een beetje slapen en nog meer lezen, zwemmen en snorkelen. Hier kunnen we best aan wennen.
Net zoals gisteren loopt het strand weer op tijd leeg, dus ook wij vertrekken weer terug naar ons appartement. We reserveren nog even een tafel bij Zanzibar voor rond een uur of 7 en dat is maar goed ook want als we terugkomen (het is letterlijk 5 minuten lopen vanaf onze deur naar het restaurant (beachbar achtig ingericht, erg leuk) is het erg druk maar wij hebben een tafeltje en zitten met onze voeten in het zand!

Het eten smaakt erg goed en we zitten hier heerlijk met een prachtig zicht over de steeds donkerder wordende zee.
Het is nog steeds niet heel laat, maar al wel later dan gisteren, als we weer terug gaan naar onze kamer. Lekker nog een tijdje op het terras zitten, een plakplak(je) vangen en dan is het tijd om te slapen.

Maandag 25 maart

Zoals we gewend zijn worden we heel even om 04.00 uur wakker maar daarna knorren we lekker nog een paar uur door, tot om 07.30 de slaap op is.

Omdat we 'nog niks in huis hebben' gaan we lekker ontbijten in het restaurant op het resort. Dat is prima geregeld met lekker veel keus, zoals eitjes op verschillende manieren en lekker vers fruit.

Daarna gaan we naar de Albert Heijn (...) om boodschappen te doen. Die zit op een paar honderd meter afstand dus dat gaat ook prima zonder auto. Langs de stoep staan prachtige bougainvilles in bloei.
Dat is voor zo'n eerste dag wel voldoende inspanning dus de rest van de dag gaan we naar het strand bij Zanzibar.
Dat is letterlijk aan de overkant van de weg en omdat we in Chogogo verblijven hebben we gratis toegang tot dit mooie strand.

Het valt ons op dat tegen een uur of 18.00 het strand echt wel leeg stroomt, dus dan gaan wij ook maar weg. Het waait trouwens best stevig en daar zijn we om 2 redenen blij mee: het is zo veel beter uit te houden in de zon en bovendien schijnt de wind er voor te zorgen dat er zeer weinig muggen zijn! Dat vinden wij natuurlijk niet erg!

We eten 's avonds weer op het resort. We hebben nog geen auto dus het is dat of Zanzibar en daar zijn we de hel dag al geweest.
Na zo'n dag strand ben je toch altijd wat rozig, dus we gaan niet te laat terug naar de kamer. Daar moet Jurgen eerst een 'Plakplak' (soort hagedisje dat tegen de muur op kan lopen) vangen die naar binnen is gekropen 😃